Zaloguj

Bezpieczeństwo danych

Szanowni Klienci,

            W związku ze zwiększoną aktywnością cyberprzestępców, prosimy o zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas transakcji zakupowych realizowanych w szczególności przy wykorzystaniu systemu płatności mobilnych oraz cyfrowego portfela Apple Pay.

Poniżej przedstawiamy opis jednego z najczęściej występujących schematów oszustw:

Klient otrzymuje fałszywy e-mail albo sms, który do złudzenia przypomina wiadomość od firmy pod którą podszywa się przestępca (firmy kurierskie, dostawcy usług). W przygotowanej przez oszusta wiadomości Klient proszony jest o dokonanie wpłaty na kwotę kilku złotych z tytułu niedopłaty w płatności za przesyłkę lub fakturę. Link do płatności, który umieszczony jest w wiadomości kieruje Klienta na fałszywą stronę, na której Klient podaje wszystkie dane nadrukowane na plastiku karty oraz kody akceptacji różnych dyspozycji również te otrzymane SMS-em na numer telefonu Klienta. Podanie żądanych danych umożliwia przestępcy włamanie do urządzenia Klienta lub zarejestrowanie karty Klienta w cyfrowym portfelu Apple Pay na urządzeniu przestępcy.

W przypadku portfela Apple Pay powiązanie karty najczęściej należy potwierdzić SMSem wysłanym do użytkownika karty. Jeżeli użytkownik przekaże przestępcy treść SMSa na fałszywej stronie nieświadomie pozwala na wykorzystywanie swojej karty. Przestępca najczęściej dokonuje szeregu wysokokwotowych transakcji do wyczerpania środków na rachunku właściciela karty. Transakcje te wykonywane są zazwyczaj w ramach płatności mobilnych Apple.


 Jak zachować bezpieczeństwo?

  • NIE klikaj linków, załączników ani obrazów w SMS/e-mail niewiadomego pochodzenia, bez wcześniejszego sprawdzenia nadawcy.
  • Pamiętaj o aktualizacji oprogramowania , w tym przeglądarki programu antywirusowego i systemu operacyjnego.
  • Nie śpiesz się. sprawdź źródło wiadomości zanim udzielisz odpowiedzi.
  • Zachowaj szczególną czujność, jeśli wiadomość e mail/sms od banku wymaga podania poufnych informacji.
  • Nigdy nie odpowiadaj na SMS, który prosi o podanie numeru PIN, hasła do konta.
  • Jeśli masz wątpliwości sprawdź informację na stronie banku lub skontaktuj się z bankiem.