Gdzie mogę złożyć Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego w Programie Rodzina 500 plus (zwany dalej wnioskiem Rodzina 500+)?
Wniosek możesz złożyć przez internet:
- w naszej bankowości internetowej,
- przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS-u,
- w serwisie Emp@tia,
- w serwisach bankowości internetowej wybranych banków w Polsce.
Wniosek Rodzina 500+ możesz złożyć również za pośrednictwem poczty lub osobiście we właściwym urzędzie (np. Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej). Wniosku Rodzina 500+ nie możesz złożyć w naszych oddziałach ani przez infolinię.
Kto składa Wniosek Rodzina 500+? Czy wniosek składa jeden rodzic, czy oboje?
Wniosek składa jeden z rodziców. Nie ma znaczenia stan cywilny rodziców. Wsparcie dostaną wszystkie rodziny — takie, w których rodzice żyją w związku małżeńskim albo związku nieformalnym oraz te, w których jeden z rodziców samotnie wychowuje dzieci. Jeśli rodzice są po rozwodzie — wniosek składa ten rodzic, z którym dziecko zamieszkuje. Jeśli dziecko zamieszkuje z obojgiem rodziców, wniosek składa rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem. Jeśli rodzice dzielą się opieką nad dzieckiem zgodnie z planem wychowawczym (na podstawie orzeczenia sądu ustanawiającego opiekę naprzemienną) — oboje mogą złożyć wniosek. Dostaną wsparcie proporcjonalnie do wymiaru opieki.
Czy zaświadczenie o dochodach jest wymagane?
Od 1 lipca 2019 roku kryterium dochodowe przestaje obowiązywać i ze świadczenia skorzystać mogą wszyscy rodzice. Wsparcie w wysokości 500 złotych miesięcznie przysługuje na wszystkie dzieci do ukończenia 18. roku życia, bez względu na dochody uzyskiwane przez rodzinę.
Do jakiego urzędu (organu prowadzącego) mam skierować wniosek?
Organem właściwym prowadzącym postępowanie o świadczenie wychowawcze jest urząd miasta/gminy lub ośrodek pomocy społecznej najbliższy Twojego miejsca zamieszkania, zwany dalej urzędem. Lista urzędów jest dostępna m.in. we wniosku w naszej bankowości internetowej. Jeśli masz wątpliwości, gdzie skierować wniosek w formie tradycyjnej, zapytaj w najbliższym urzędzie
Jak można poprawić Wniosek Rodzina 500+?
Jeśli we wniosku oświadczenie Rodzina 500+ urząd stwierdzi błędy, to pisemnie poprosi Cię o wyjaśnienie lub uzupełnienie wniosku. Jeśli zorientowałeś się, że popełniłeś błędy we wniosku, możesz, nie czekając na pisemną informację z gminy, samodzielnie złożyć raz jeszcze poprawny wniosek w naszej bankowości internetowej. Wniosek będzie miał nadany osobny i wyższy numer niż poprzednio złożony.
Kiedy i skąd mogę pobrać potwierdzenie złożenia wniosku
Rodzina 500+ wystawiane prze Bank?
Potwierdzenie złożenia wniosku „Rodzina 500+” możesz
pobrać od razu po złożeniu wniosku w serwisie internetowym.
Status potwierdzenia może się zmieniać i będzie aktualizowany raz na dobę. W momencie przekazania wniosku z Banku do systemu
emp@tia, odpowiedzi na wszelkie pytania i obsługę wniosku o świadczenie
wychowawcze w ramach programu Rodzina 500+ przejmują organy prowadzące w
gminie, którym podlega wnioskujący o świadczenie.
Czy i jak mogę pobrać kopię wypełnionego wniosku
Rodzina 500+?
Kopię pobranego wniosku
Rodzina 500+ możesz pobrać tylko 1 raz od razu po wysłaniu wniosku Rodzina 500+
za pośrednictwem serwisu internetowego
Jak zmienić numer konta, na które będą przekazywane środki z Programu Rodzina 500 plus?
Jeśli chcesz zmienić konto, na które mają być przekazywane środki z Programu Rodzina 500 plus, skontaktuj się z urzędem w Twojej gminie, który wskazałeś we Wniosku Rodzina 500+
Czy osoba niepełnoletnia może złożyć Wniosek Rodzina 500+?
Osoba niepełnoletnia może złożyć Wniosek Rodzina 500+ za zgodą przedstawiciela ustawowego. Jednak może to zrobić wyłącznie osobiście w urzędzie.
Dlaczego Bank nie chce mnie informować o statusie
wniosku Rodzina 500+?
Bank umożliwia
jedynie złożenie wniosku Rodzina 500+ i wysłanie go z serwisu internetowym banku do organu prowadzącego w gminie poprzez system
emp@tia prowadzonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Ze względu na to, że Bank po przesłaniu wniosku
Rodzina 500+ do systemu emp@tia, nie może przechowywać danych z wniosku, nie ma
tym samym możliwości informowania o statusie wniosku po przesłaniu go do organu
prowadzącego w gminie. W razie pytań o wniosek Rodzina 500+ prosimy o kontakt
bezpośrednio z organem prowadzącym w Twojej gminie
Urodziło mi się kolejne dziecko. Jak złożyć wniosek
o świadczenie wychowawcze Rodzina 500+ za pośrednictwem banku ?
Nie ma możliwości korekty/aktualizacji już złożonego
wniosku Rodzina 500+ za pośrednictwem Banku. Jeśli sytuacja w Twojej rodzinie
uległa zmianie, skontaktuj się niezwłocznie z organem prowadzącym w Twojej
gminie. Jeśli jednak chcesz ubiegać się o świadczenie
wychowawcze na dziecko, na które dotychczas nie złożyłeś wniosku, możesz za
pośrednictwem serwisu internetowego złożyć
wniosek na „nowe” dziecko.
Kiedy mogę się spodziewać wypłaty świadczenia?
Wypłata świadczenia wychowawczego uzależniona jest od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek:
- Złożenie wniosku w okresie lipiec – sierpień 2019 r. oznacza, że świadczenie (z wyrównaniem od lipca) zostanie wypłacone najpóźniej do dnia 31 października 2019 r.
- Złożenie wniosku we wrześniu 2019 r. oznacza, że świadczenie (z wyrównaniem od lipca) zostanie wypłacone najpóźniej do dnia 30 listopada 2019 r.
- Złożenie wniosku w październiku 2019 r. oznacza, że świadczenie (z wyrównaniem jedynie od października) zostanie wypłacone najpóźniej do dnia 31 grudnia 2019 r.
- Złożenie wniosku w listopadzie 2019 r. oznacza, że świadczenie (z wyrównaniem jedynie od listopada), zostanie wypłacone najpóźniej do dnia 31 stycznia 2020 r.
- Złożenie wniosku w okresie od 1 grudnia 2019 r. do 31 stycznia 2020 r. oznacza, że świadczenie (z wyrównaniem jedynie od miesiąca złożenia wniosku) zostanie wypłacone najpóźniej do dnia 29 lutego 2020 r.
Rodzice, którzy mają obecnie przyznane do 30 września 2019 roku świadczenie wychowawcze na drugie i kolejne dzieci, składają od 1 lipca 2019 roku jeden wspólny wniosek o ustalenie prawa do świadczenia na wszystkie dzieci.
Na podstawie takiego wniosku od 1 lipca zostanie im przyznane prawo do świadczenia na pierwsze dziecko, (na które obecnie nie pobierają 500 plus), natomiast od 1 października br. na pozostałe dzieci, (na które świadczenia są już przyznane do końca września).
Nowelizacja ustawy wydłuża też – do 31 maja 2021 r. – pierwszy okres, na jaki zostanie przyznane świadczenie wychowawcze na nowych zasadach. Oznacza to, że rodzice nie będą składać ponownie wniosków o świadczenie wychowawcze w 2020 r.
Z kim mogę się skontaktować w sprawie programu
Rodzina 500+?
Kontaktuj się przede wszystkim z organem prowadzącym
postępowanie w gminie, w której mieszkasz – to jest organ, który będzie
rozpatrywał Twój wniosek, wydawał decyzję administracyjną w Twojej sprawie i
wypłacał świadczenie w przypadku decyzji pozytywnej.
Numery infolinii, które zlokalizowane są w każdym
województwie:
- Dolnośląskie:
(71) 340 60 11, (71) 340 61 17
- Kujawsko-Pomorskie:
800 500 112
- Lubelskie:
(81) 742 42 40
- Lubuskie:
(95) 711 55 00
- Łódzkie:
(42) 664 20 20, (42) 664 20 12
- Małopolskie:
(12) 392 15 83, (12) 392 15 85
- Mazowieckie:
(22) 695 71 22
- Opolskie:
(77) 452 45 00
- Podkarpackie:
800 100 990
- Podlaskie:
(85) 743 94 99
- Pomorskie:
(58) 307 71 28, (58) 307 75 28, (58) 307 75 78
- Śląskie:
(32) 207 70 05
- Świętokrzyskie:
(41) 342 16 35, (41) 342 12 05
- Warmińsko-Mazurskie:
(55) 237 45 94
- Wielkopolskie:
(61) 854 11 77
- Zachodnio-pomorskie
: (91) 430 34 25
W Ministerstwie Rodziny
Pracy i Polityki Społecznej infolinia działa pod numerem (22) 529 06
68
1. Kiedy i skąd mogę pobrać potwierdzenie złożenia wniosku
Rodzina 500+ wystawiane prze Bank?
Potwierdzenie złożenia wniosku „Rodzina 500+” możesz
pobrać od razu po złożeniu wniosku w serwisie internetowym banku X.
Status
potwierdzenia może się zmieniać i będzie aktualizowany raz na dobę w ______________. .
W momencie przekazania wniosku z Banku do systemu
emp@tia, odpowiedzi na wszelkie pytania i obsługę wniosku o świadczenie
wychowawcze w ramach programu Rodzina 500+ przejmują organy prowadzące w
gminie, którym podlega wnioskujący o świadczenie.